1️⃣ نداشتن برنامه ریزی يا داشتن برنامه غیرصحیح:

✳️ برخي از دانش آموزان براي مطالعه و درس خواندن برنامه ريزي نمي كنند و صبح كه از خواب بيدار ميشوند تصميم ميگيرند كه مثلا فلان درس را بخوانند.
در اين حالت به دليل سردرگمي و نداشتن نظم ، ساعات زيادي را هدر ميدهند.
در بعضي موارد هم برنامه ريزي نادرست است كه باعث اين امر ميشود.

2️⃣ تفريط و افراط ؛

✳️ بسياري از داوطلبان با سطح خوب و قوي ، دچار مشكل افراط و تفريط (كامل گرايي) هستند. به اينگونه كه براي مثال داوطلبي تصميم ميگيرد كه هر روز مطالعه خود را از ساعت ٧شروع كرده و تا آخر شب ١٤ساعت درس بخواند. اما وقتي صبح از موعد مقرر ديرتر بلند ميشود و به اين نتيجه ميرسد كه تا آخر شب نمي تواند ١٤ ساعت مطالعه كند، تصميم ميگيرد كل روز را از مطالعه صرف نظر كرده و روز بعد با يك شروع بهتر كار خود را آغاز كند.

3️⃣ درگير مسائل حاشيه اي:

✳️ برخي از داوطلبان گاهي آنقدر خود را درگير حواشي و ابزارهاي آموزشي ميكنند كه اصل موضوع ، يعني كنكور و موفقيت در آن را تقريبا از ياد مي برند و فراموش ميكنند كه كلاسها ، آزمونها و … فقط ابزاري هستند تا شما به هدف خود كه همان كسب نتيجه در كنكور سراسري است برساند يا درگيرشدن به اين وسواس كه دوستتان در كلاسي كه ثبت نام كرده است از كلاس شما بهتر است و يا در خريد كتاب و مسائلي از اين دست. بايد دقت داشته باشيد كه توجه بيش از حد به اين مسائل سبب ميشود تا شما زمان زيادي را بيهوده هدر دهيد.

4️⃣ افكار مخرب و استرس هاي بي مورد؛

✳️ بعضي از دانش آموزان حين درس خواندن مدام به اين فكر مي كنند كه دو ماه ديگر بايد چه چيزهايي را خوانده باشند، يا سرجلسه قرار است چه اتفاقي برايشان بيفتد و چه چيزي در انتظار آنهاست . برخي هم مدام درگير استرس اين هستند كه به هدف، رتبه و دانشگاه دلخواهشان نرسند.

5️⃣ دشمنان وقت (گوشي موبايل، تلويزيون)؛

✳️ اين مشكل را نه تنها دانش آموزان بلكه افراد ديگر نيز دارند و وقت بسياري را صرف گوشي و يا تماشاي تلويزيون ميكنند . حتما پيش آمده كه گوشي را دست ميگيريد و يا پاي تلويزيون مي نشينيد و قصد داريد فقط مدت كوتاهي را صرف آن كنيد ولي يكدفعه به خود مي آييد و متوجه ميشويد كه ساعتها گذشته و شما همچنان سرگرم آن هستيد. در اين حالت ممكن است از اينكه چند ساعت را هدر داده ايد استرس بگيريد و بقيه آن روز را هم تمركز نداشته باشيد.

فهرست